Blog ini bertujuan untuk memenuhi tugasan yang diberikan dalam kursus 'Mathematics for Gifted Children'. Semoga apa yang dipaparkan akan dapat menambahkan pengetahuan anda semua.
Labels
- Content 1 Introduction (5)
- Content 10 Creativity Thinking Skills for the Gifted (5)
- Content 2 Conceptions of Intelligence (5)
- Content 3 Personality and Learning Styles of Gifted Children (5)
- Content 4 Giftedness in Early Childhood (5)
- Content 5 Characteristics and Needs of Talented Learners (5)
- Content 6 Identification and Assessment of Talented Learners (5)
- Content 7 Key Issues and Problems in Gifted Children (5)
- Content 8 Appropriate Curriculum for the Talented Learners (5)
- Penulisan Ilmiah (1)
Pelajar pintar cerdas berisiko mempunyai masalah dalam pembangunan sosial dan emosi.Susan dan Camilla Benbow membandingkan 340 orang pelajar yang pintar cerdas matematik dengan 111 pelajar pintar cerdas sederhana. Mereka tidak mencari perbezaan dalam kegiatan kumpulan, penyertaan atau keperibadian. Mereka diberi nilai persepsi peer,pelajar berbakat sederhana sangat popular, bersosial dan bersukan.
ReplyDeleteDari penyelidikan yang dibuat terdapat perbezaan domain antara pelajar-pelajar berbakat dan sangat sederhana dan antara pelajar-pelajar pembezaan berbakat. Hubungan rakan dipengaruhi oleh bakat dan domain bakat tertentu. Perhatian yang lebih telah diberikan untuk memastikan bahawa pelajar yang sangat berbakat diberikan persekitaran intelektual diterima dan memperluaskan, mungkin tidak cukup penekanan telah ditempatkan pada pembangunan peer pelajar seperti 'kemahiran interaksi. Mungkin disarankan untuk pendidik, terutama guru, harus peka terhadap perasaan kemungkinan isolasi pada bahagian daripada pelajar sangat berbakat. Memudahkan penerimaan anak berbakat oleh rakan dan pembentukan hubungan sosial secara signifikan dapat bermanfaat bagi anak yang sangat berbakat.