Saturday, April 2, 2011

Artikel 5 Aspects of Personality and Peer Relations of Extremely Talented Adolescents

1 comment:

  1. Pelajar pintar cerdas berisiko mempunyai masalah dalam pembangunan sosial dan emosi.Susan dan Camilla Benbow membandingkan 340 orang pelajar yang pintar cerdas matematik dengan 111 pelajar pintar cerdas sederhana. Mereka tidak mencari perbezaan dalam kegiatan kumpulan, penyertaan atau keperibadian. Mereka diberi nilai persepsi peer,pelajar berbakat sederhana sangat popular, bersosial dan bersukan.
    Dari penyelidikan yang dibuat terdapat perbezaan domain antara pelajar-pelajar berbakat dan sangat sederhana dan antara pelajar-pelajar pembezaan berbakat. Hubungan rakan dipengaruhi oleh bakat dan domain bakat tertentu. Perhatian yang lebih telah diberikan untuk memastikan bahawa pelajar yang sangat berbakat diberikan persekitaran intelektual diterima dan memperluaskan, mungkin tidak cukup penekanan telah ditempatkan pada pembangunan peer pelajar seperti 'kemahiran interaksi. Mungkin disarankan untuk pendidik, terutama guru, harus peka terhadap perasaan kemungkinan isolasi pada bahagian daripada pelajar sangat berbakat. Memudahkan penerimaan anak berbakat oleh rakan dan pembentukan hubungan sosial secara signifikan dapat bermanfaat bagi anak yang sangat berbakat.

    ReplyDelete