Friday, April 1, 2011

Artikel 1 Assessment of Gifted Children

1 comment:

  1. Setiap ujian hanya boleh mengukur sebahagian kecil daripada kompetensi seseorang. Oleh kerana itu, semua ujian kemampuan anak meremehkan bukannya melebih-lebihkan mereka. Hal ini hampir mustahil untuk penalaran abstrak palsu pada peringkat lanjutan. Ketika seorang anak pintar mencapai dua nilai yang berbeza IQ, skor yang lebih tinggi diyakini terbaik untuk menilai kanak-anak pintar cerdas. Kanak-kanak pintar cerdas mempunyai sikap yang sama.
    Beberapa pertubuhan telah menemui penemuan mengejutkan anak-anak berbakat luar biasa. Sejak awal ujian IQ, terman (1925) mencatatkan bahawa ada kanak-kanak pintar cerdas mendapat ujian IQlebih di atas 160 erbanding dengan kanak-kanak biasa. Masalah Penyesuaian seorang anak yang sebenarnya misdiagnosed IQ adalah 180 yang mengejutkan. Sebagai ibubapa dan guru, kita perlu mencari maklumat yang paling tepat dan lebih bertanggungjawab.

    ReplyDelete